MATA PELAJARAN: LANDSKAP DAN NURSERI
TINGKATAN : 5
TAJUK / MODUL | HASIL PEMBELAJARAN / OBJEKTIF | AKTIVITI / KOMPETENSI (KLN) |
PENGENALAN (1 MINGGU) 1. Orientasi mata pelajaran L&N a. Huraian sukatan pelajaran |
· Menerangkan isi kandungan huraian sukatan pelajaran. | Memberi penerangan terhadap isi kandungan. |
2.0 LANDSKAP (2 MINGGU) 2.1 Jenis Landskap | § Menyatakan hubungan antara landskap dan alam sekitar § Menyatakan beberapa istilah penting dalam landskap. § Menerangkan tujuan pelandskapan § Menyenaraikan beberapa elemen atau unsur dalam landskap lembut dan kejur § Mengenal pasti dan menyatakan landskap lembut dan landskap kejur. | Membuat rujukan beberapa istilah penting yang sering digunakan dalam bidang landskap: § Landskap, Pelandskapan, Reka bentuk landskap, Pereka bentuk landskap, Arkitek landskap dan Kontraktor landskap Lawatan dan pemerhatian ke kawasan landskap. |
2.2 Pemilihan Tumbuhan Landskap (1 MINGGU) a. Faktor pemilihan tumbuhan landskap
b. Fungsi tumbuhan dalam landskap | § Menyenaraikan faktor pemilihan tumbuhan hiasan landskap § Memilih tumbuhan untuk pelandskapan § Menyatakan fungsi fizikal tumbuhan dalam landskap § Menyatakan fungsi estetika tumbuhan dalam landskap | Lawatan ke sekitar nurseri. |
2.3 Proses mereka bentuk landskap (11 MINGGU) a. Inventori tapak. b. Analisis tapak c. Pelan reka bentuk landskap | § Menyatakan maksud reka bentuk landskap § Mengenal pastidan menyatakan tapak atau kawasan yang hendak dibina landskap § Menyenaraikan ciri fizikal dan elemen yang sedia ada di tapak.
§ Merekod hasil pemerhatian dan inventori tapak atau kawasan. § Menilai keadaan persekitaran kawasan
§ Menyatakan prinsip yang digunakan dalam menghasilkan reka bentuk landskap § Mengenal pasti dan menyatakan alatan melukis pelan | Penerimaan projek/ tugasan. Lawataan tapak. Murid merekod inventori dan elemen yang sedia ada di tapak dan membuat laporan hasil dapatan secara kumpulan. Memberi contoh pelan sedia ada. Kompetensi : Modul 04 KLN 12 (Membuat Inventori dan Analisis Tapak) |
UJIAN BULANAN 01 | ||
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1 | ||
Samb... |
· Melukis simbol grafik landskap mengikut saiz dan skala § Melukis idea awal (konsep) pelandskapan dalam bentuk gambarajah bulat § Melukis pelan induk landskap § Membuat model berdasarkan pelan | Murid membuat latihan melukis simbol grafik landkap. Murid melukis pelan reka bentuk merangkumi: Gambarajah bulat/buih, Pelan konsep, Pelan induk landskap. Murid menyediakan bahan membuat model. Kompetensi : Modul 04 KLN 13 (Melakar Gambar Rajah Buih) Kompetensi : Modul 05 KLN 14 (Melukis Pelan Konsep) KLN 15 (Melukis Pelan Induk Landskap) Kompetensi : Modul 06 KLN 16 (Membina Model Reka Bentuk Landskap) |
PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN | ||
CUTI PERTENGAHAN TAHUN | ||
2.4 Pelaksanaan Landskap (6 MINGGU) a. Pembinaan landskap lembut |
§ Menyatakan proses penyediaan tapak penanaman § Menyediakan lubang dan batas penanaman § Menyediakan tanah campuran § Menanam tumbuhan di tapak landskap § Membuat sungkupan dan sokongan kepada tanaman baru. |
Murid dibahagikan kepada beberapa kumpulan. Murid menyediakan tapak penanaman. Murid menanam tumbuhan landskap di atas tapak mengikut kumpulan. Kompetensi : Modul 07 KLN 17 (Menanam Tanaman Hiasan) KLN 18 (Menanam Rumput Turf) |
2.5 Penyenggaraan kawasan landskap (3 MINGGU) a. Penyenggaraan kawasan landskap lembut i. Penyiraman
ii. Pembajaan
iii. Pemangkasan iv. Pengawalan perosak dan penyakit v. Kerja penyenggaraan lain. |
§ Menyatakan kerja-kerja penyenggaraan di kawasan landskap § Mengenal pasti dan menyatakan beberapa sistem pengairan § Memilih sistem pengairan yang sesuai § Mengenalpasti komponen dalam sistem pengairan § Menyusun atur sistem pengairan di tapak § Memasang dan menguji sistem pengairan supaya berfungsi § Menyiram mengikut kadar dan masa yang sesuai § Mengenal pasti dan menyatakan teknik pembajaan di kawasan landskap § Membaja tanaman landskap § Menerangkan tujuan pemangkasan tumbuhan landskap § Mengenal pasti peralatan untuk pemangkasan § Menyatakan jenis pemangkasan mengikut tujuan § Memangkas dengan cara teratur seperti yang dikehendaki dengan tujuan yang tertentu § Merawat luka dan dahan yang tinggal disebabkan oleh pemangkasan § Mengenal pasti tanda serangan perosak dan simpton penyakit tumbuhan di kawasan landskap § Memilih dan menggunakan racun perosak dan penyakit § Membersih dan mengemas kawasan landskap. Menyulam apabila pokok yang ditanam mati | Mempamerkan peralatan dan komponen sistem pengairan seperti sistem pengairian titis dan sprinkler.
Murid membaja seperti tabur terus, poket dan semburan Murid melakukan pemangkasan mengikut tujuan Murid memangkas di kawasan landskap seperti pokok pagaran dan topiari.
Memeriksa tumbuhan yang ada di kawasan landskap Membuat pengawalan penyakit dan perosak Murid membersihkan kawasan landskap. |
UJIAN BULANAN 02 | ||
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 2 | ||
2.5 Penyenggaraan kawasan landskap (1 MINGGU) d. Penyenggaraan kawasan landskap kejur | § Mengenal pasti dan menyatakan kerosakan pada struktur landskap § Membaik pulih kerosakan | Memeriksa kerosakan landskap kejur di kawasan landskap atau persekitaran sekolah. Membaik pulih kerosakan struktur landskap seperti mengecat semula, mengganti kerosakan dan melepa. Aktiviti penyenggaraan lain adalah amalan berterusan. Kompetensi : Modul 09 KLN 20 (Menyenggara Kawasan Landskap dan Nurseri ) |
PERCUBAAN SPM 1 | ||
ULANGKAJI PELAJARAN | ||
PERCUBAAN SPM 2 | ||
SPM | ||
CUTI AKHIR TAHUN |
HURAIAN SUKATAN PELAJARAN
SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN JENJAROM
MATA PELAJARAN: LANDSKAP DAN NURSERI
TINGKATAN : 4
TAJUK / MODUL | HASIL PEMBELAJARAN / OBJEKTIF | AKTIVITI / KOMPETENSI (KLN) |
PENGENALAN (1 MINGGU) 1. Orientasi mata pelajaran L&N a. Huraian sukatan pelajaran | · Memahami isi kandungan huraian sukatan pelajaran. | Memberi penerangan isi huraian sukatan pelajaran. |
1.0 NURSERI (2 MINGGU) 1.1 Pengenalan a. Jenis nurseri b. Struktur dalam nurseri c. Faktor penting dalam pembinaan rumah tumbuhan | · Menyatakan jenis perusahaan nurseri · Menyenaraikan struktur dalam nurseri · Menyenaraikan faktor penting dalam pembinaan rumah tumbuhan | Lawatan ke nurseri tumbuhan dan bengkel yang berhampiran. |
1.6 Penubuhan nurseri (1 MINGGU) a. Pembinaan nurseri i. Pemilihan tapak ii. Susun atur struktur b. Penyenggaraan nurseri |
· Menyenaraikan faktor yang perlu dipertimbangkan semasa pemilihan tapak nurseri. · Menyatakan struktur asas yang ada dalam sesebuah nurseri. · Menyatakan ciri dan fungsi struktur asas. · Menyatakan akitiviti penyenggaraan di nurseri . · Menyenaraikan peralatan untuk kerja penyenggaraan. · Menyenggara kawasan nurseri. |
Murid melakukan kerja penyenggaraan di kawasan nurseri. |
1.2 Tumbuhan Landskap (1 MINGGU) * Pengkelasan tumbuhan hiasan dan landskap | · Menyatakan pengelasan tumbuhan hiasan dan landskap · Menyenaraikan beberapa contoh tumbuhan landskap · Menyatakan ciri beberapa kumpulan tumbuhan landskap · Menyatakan fungsi tumbuhan landskap | Membuat buku skrap mengenai Tumbuhan Hiasan dan landskap. Lawatan ke tapak nurseri yang berhampiran. |
1.3 Pembiakan Tumbuhan (3 MINGGU) a. Pembiakan seks. I. Pengenalan II. Rawatan dan penyimpanan biji benih. III. Menguji kebernasan biji benih
IV. Menyemai dan mencambahkan biji benih V. Pemindahan anak benih |
· Menerangkan maksud pembiakan seks. · Menyatakan kelebihan dan kekurangan pembiakan seks. · Menyatakan faktor pemilihan biji benih. · Mengenalpasti dan menyatakan bahan kimia yang digunakan. · Melakukan rawatan dan penyimpanan biji benih. · Menyatakan teknik menguji kebernasan biji benih. · Menguji peratusan percambahan biji benih
· Melakukan penyemaian dan percambahan biji benih halus dan besar mengikut prosedur. · Menyediakan media dan bekas semaian. · Menyatakan tujuan pemindahan anak benih dilakukan. · Melakukan pemindahan anak benih. | Mempamerkan beberapa sampel benih tumbuhan hiasan. Mempamerkan beberapa contoh bahan kimia untuk rawatan biji benih. Murid melakukan rawatan dan penyimpanan biji benih. Murid menguji kebernasan biji benih dan peratusan percambahan.
Murid melakukan penyemaian dan mencambahkan biji benih halus dan besar secara individu. Murid melakukan penjagaan selepas penyemaian. Murid melakukan pemindahan anak benih. Kompetensi : Modul 01 KLN 01 (Biji Benih Halus) KLN 02 (Biji Benih Kasar) |
UJIAN BULANAN 01 | ||
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1 | ||
1.3 Pembiakan Tumbuhan (5 MINGGU) b. Pembiakan aseks. | · Menerangkan maksud pembiakan aseks · Menyatakan kelebihan dan kekurangan pembiakan aseks · Menyenaraikan beberapa contoh tanaman yang sesuai dibiak secara pembiakan aseks. · Melakukan beberapa kaedah pembiakan aseks. | Lawatan dan pemerhatian ke nurseri. Murid membuat pembiakan : Kompetensi : Modul 02 KLN 03 (Secara Keratan Batang) KLN 04 (Secara Keratan Daun) KLN 05 (Secara Tut) KLN 06 (Secara Cantuman Baji / Sandingan) KLN 07 (Organ Penyimpanan) KLN 08 (Pembahagian Rumpun) |
1.4 Bekas Tanaman dan Medium Penanaman (1 MINGGU) a. Bekas tanaman b. Medium | · Menyenaraikan faktor semasa memilih bekas tanaman · Memilih bekas tanaman mengikut kegunaan. · Menyenaraikan beberapa jenis medium penanaman · Menyatakan fungsi setiap jenis medium. · Menyediakan medium penanaman. · Membuat campuran medium penanaman. | Mempamerkan beberapa jenis dan saiz bekas tanaman.
Murid menyediakan campuran medium. Kompetensi : Modul 03 KLN 09 (Memilih Bekas dan Menyediakan Medium Penanaman) |
1.5 Penanaman dan Penyenggaraan Tanaman (1 MINGGU) a. Prosedur Menanam i. Menanam dalam beg politena ii. Menanam dalam pasu iii. Menanam dalam bekas lain iv. Mengatur dan melabel | · Melakukan penanaman dalam beg politena · Melakukan penanaman dalam pasu · Melakukan penanaman dalam bekas lain · Melakukan pemindahan tanaman. · Menyusun atur tanaman di nurseri · Melabel tanaman | Kompetensi : Modul 03 KLN 10 (Menanam Anak Benih Tanaman Hiasan di dalam Polibeg) KLN 11 (Menanam Anak Benih Tanaman Hiasan di dalam Pasu) |
PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN | ||
CUTI PERTENGAHAN TAHUN | ||
2.4 Pelaksanaan Landskap (2 MINGGU) a. Pembinaan landskap lembut |
§ Menyatakan proses penyediaan tapak penanaman § Menyediakan lubang dan batas penanaman § Menyediakan tanah campuran § Menanam tumbuhan di tapak landskap § Membuat sungkupan dan sokongan kepada tanaman baru. | Murid dibahagikan kepada beberapa kumpulan. Murid menyediakan tapak penanaman. Murid menanam tumbuhan landskap di atas tapak mengikut kumpulan. Kompetensi : Modul 07 KLN 17 (Menanam Tanaman Hiasan) KLN 18 (Menanam Rumput Turf) |
1.5 Penanaman dan Penyenggaraan Tanaman ( (3 MINGGU) b. Penyenggaraan Tanaman i. Penyiraman
ii. Pengawalan cahaya iii. Merumput iv. Pembajaan v. Pemangkasan vi. Pengawalan perosak dan penyakit vii. Pemasuan semula
viii. Penyimpanan rekod nurseri | · Menyatakan cara penyiraman di nurseri · Memasang, menguji dan memastikan sistem pengairan di nurseri berfungsi. · Menyatakan bahan dan peralatan untuk mengawal cahaya di nurseri · Menyatakan tujuan merumput di nurseri · Menyatakan teknik merumput · Menyatakan baja yang digunakan untuk tanaman hiasan · Menyatakan teknik dan kadar pembajaan. · Membaja mengikut keperluan tumbuhan · Menyatakan tujuan pemangkasan tumbuhan dalam bekas · Mengenalpasti alat dan teknik pemangkasan · Memangkas tumbuhan di nurseri. · Mengenal pasti dan menyatakan tanda serangan perosak dan simptom penyakit tumbuhan · Mengawal perosak dan penyakit di nurseri · Mengenal pasti dan menyatakan tumbuhan yang perlu dibuat pemasuan semula · Memasu semula tumbuhan mengikut prosedur · Menyimpan rekod nurseri secara sistematik. | Lawatan ke nurseri. Murid melakukan kerja penoperasian sistem pengairan di nurseri. Mempamerkan bahan yang digunakan untuk membuat teduhan.
Murid merumput di nurseri.
Murid melakukan beberapa teknik pembajaan. Pemangkasan tumbuhan di nurseri.
Memeriksa tumbuhan di nurseri. Mematuhi langkah keselamatan semasa menggunakan racun kimia. Murid melakukan pemasuan semula di nurseri. Murid menyimpan rekod nurseri Kompetensi : Modul 09 KLN 20 (Menyenggara Kawasan Landskap dan Nurseri ) |
3.0 PENGURUSAN DAN KEUSAHAWANAN (2 MINGGU) 3.1 Pengurusan di tempat kerja a. Pengurusan yang baik b. Etika dan budaya kerja c. Peraturan dan undang-undang kerja d. Pemeliharaan alam sekitar dalam industri landskap | § Merancang dan menyediakan jadual kerja § Mengurus perolehan stok § Merekod stok § Menerangkan sebab perlunya mengamalkan etika kerja § Mengamalkan etika dan budaya kerja untuk menghasilkan kerja dan produk yang berkualiti § Menyenaraikan peraturan yang perlu dipatuhi semasa melaksanakan sesuatu kerja atau projek § Menyatakan akta dan undang-undang yang berkaitan dengan pekerja § Menyatakan kesan mengabaikan peraturan dan undang-undang dalam mengurus kerja § Menyatakan akta yang melindungi alam sekitar § Menyenaraikan peranan industri landskap dalam melindungi alam sekitar | Membuat jadual kerja. Berbincang dalam kumpulan mengenai stok untuk projek yang akan dilaksanakan. Memperkenalkan buku inventori atau stok dan cara menyimpan rekod bahan dan kuantiti yang dibeli Latihan merekod stok. Sumbangsaran sebab perlunya mengamalkan etika kerja. Menilai amalan etika dan budaya kerja rakan semasa melaksanakan projek. Mengadakan perbincangan mengenai peraturan yang perlu dipatuhi. Perbincangan mengenai akta dan undang-undang. Contoh Akta Pekerja 1955, Akta Kumpulan Wang Simpanan Pekerja 1991 dan Akta Keselamatan Sosial Pekerja 1969. Mengumpul maklumat dari pelbagai sumber mengenai kesan pengabaian peraturan kerja. Contoh peraturan keselamatan di tempat kerja yang diabaikan boleh mengakibatkan kemalangan dan kerugian Ceramah atau perbincangan mengenai akta yang melindungi alam sekitar dan peranan industri landskap dalam melindungi alam sekitar |
3.2 Keusahawanan (3 MINGGU) a. Kemahiran berkomunikasi b. Kemahiran membuat keputusan
c. Rancangan perniagaan
d. Agensi yang membantu usahawan. e. Pemasaran
f. Peluang kerjaya di bidang landskap dan nurseri. | § Menyatakan maksud komunikasi § Mengamalkan komunikasi yang jelas, tepat dan bertatasusila. § Menerangkan kepentingan menjalin perhubungan dengan orang lain § Mengenal pasti dan menyatakan tujuan menyediakan rancangan perniagaan § Menyediakan rancangan perniagaan yang mudah § Mengenal pasti dan menyatakan agensi yang terlibat dalam membantu usahawan § Menyatakan fungsi dan peranan agensi yang berkaitan § Memasarkan produk yang dihasilkan
§ Mengenal pasti peluang kerjaya di bidang landskap dan nurseri | Contoh aktiviti seperti simulasi, main peranan dan menonton video mengenai cara berkomunikasi yang berkesan.
Menjalin perhubungan antara rakan untuk melaksanakan satu projek usahasama. Aktiviti sumbangsaran, main peranan dan perbincangan Membuat rancangan perniagaan mudah
Membuat rujukan mengenai agensi yang berkenaan seperti bank dan jabatan kerajaan yang berkaitan Memasarkan produk yang dihasilkan dalam projek. Ceramah kerjaya oleh kaunselor sekolah Merujuk daftar kerjaya dalam ‘Piawaian Penjelasan Pekerjaan Malaysia’ Murid menyenaraikan kerjaya yanag terdapat di sekeliling tempat tinggal mereka dalam skop landskap dan nurseri. Kompetensi : Modul 10 KLN 21 (Melaksanakan Rancangan Perniagaan) |
UJIAN BULANAN 02 | ||
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL KEDUA | ||
2.4 PELAKSANAAN LANDSKAP KEJUR (6 MINGGU) b. Pembinaan landskap kejur | § Mengenal pasti alatan dan bahan pembinaan landskap kejur § Menghasilkan beberapa lakaran projek simen ferro § Menghasilkan projek simen ferro mengikut lakaran | Murid membuat beberapa lakaran projek Murid membina struktur simen ferro secara kumpulan seperti kerusi, meja, cendawan, batu, tong sampah dan kola mini. Kompetensi : Modul 08 KLN 19 (Membina Simen Ferro |
PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN | ||
ULANGKAJI PELAJARAN | ||
CUTI AKHIR TAHUN |
HURAIAN SUKATAN PELAJARAN
SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN JENJAROM
MATA PELAJARAN: LANDSKAP DAN NURSERI
TINGKATAN : 4
TAJUK / MODUL | HASIL PEMBELAJARAN / OBJEKTIF | AKTIVITI / KOMPETENSI (KLN) |
PENGENALAN (1 MINGGU) 1. Orientasi mata pelajaran L&N a. Huraian sukatan pelajaran | · Memahami isi kandungan huraian sukatan pelajaran. | Memberi penerangan isi huraian sukatan pelajaran. |
1.0 NURSERI (2 MINGGU) 1.1 Pengenalan a. Jenis nurseri b. Struktur dalam nurseri c. Faktor penting dalam pembinaan rumah tumbuhan | · Menyatakan jenis perusahaan nurseri · Menyenaraikan struktur dalam nurseri · Menyenaraikan faktor penting dalam pembinaan rumah tumbuhan | Lawatan ke nurseri tumbuhan dan bengkel yang berhampiran. |
1.6 Penubuhan nurseri (1 MINGGU) a. Pembinaan nurseri i. Pemilihan tapak ii. Susun atur struktur b. Penyenggaraan nurseri |
· Menyenaraikan faktor yang perlu dipertimbangkan semasa pemilihan tapak nurseri. · Menyatakan struktur asas yang ada dalam sesebuah nurseri. · Menyatakan ciri dan fungsi struktur asas. · Menyatakan akitiviti penyenggaraan di nurseri . · Menyenaraikan peralatan untuk kerja penyenggaraan. · Menyenggara kawasan nurseri. |
Murid melakukan kerja penyenggaraan di kawasan nurseri. |
1.2 Tumbuhan Landskap (1 MINGGU) * Pengkelasan tumbuhan hiasan dan landskap | · Menyatakan pengelasan tumbuhan hiasan dan landskap · Menyenaraikan beberapa contoh tumbuhan landskap · Menyatakan ciri beberapa kumpulan tumbuhan landskap · Menyatakan fungsi tumbuhan landskap | Membuat buku skrap mengenai Tumbuhan Hiasan dan landskap. Lawatan ke tapak nurseri yang berhampiran. |
1.3 Pembiakan Tumbuhan (3 MINGGU) a. Pembiakan seks. I. Pengenalan II. Rawatan dan penyimpanan biji benih. III. Menguji kebernasan biji benih
IV. Menyemai dan mencambahkan biji benih V. Pemindahan anak benih |
· Menerangkan maksud pembiakan seks. · Menyatakan kelebihan dan kekurangan pembiakan seks. · Menyatakan faktor pemilihan biji benih. · Mengenalpasti dan menyatakan bahan kimia yang digunakan. · Melakukan rawatan dan penyimpanan biji benih. · Menyatakan teknik menguji kebernasan biji benih. · Menguji peratusan percambahan biji benih
· Melakukan penyemaian dan percambahan biji benih halus dan besar mengikut prosedur. · Menyediakan media dan bekas semaian. · Menyatakan tujuan pemindahan anak benih dilakukan. · Melakukan pemindahan anak benih. | Mempamerkan beberapa sampel benih tumbuhan hiasan. Mempamerkan beberapa contoh bahan kimia untuk rawatan biji benih. Murid melakukan rawatan dan penyimpanan biji benih. Murid menguji kebernasan biji benih dan peratusan percambahan.
Murid melakukan penyemaian dan mencambahkan biji benih halus dan besar secara individu. Murid melakukan penjagaan selepas penyemaian. Murid melakukan pemindahan anak benih. Kompetensi : Modul 01 KLN 01 (Biji Benih Halus) KLN 02 (Biji Benih Kasar) |
UJIAN BULANAN 01 | ||
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1 | ||
1.3 Pembiakan Tumbuhan (5 MINGGU) b. Pembiakan aseks. | · Menerangkan maksud pembiakan aseks · Menyatakan kelebihan dan kekurangan pembiakan aseks · Menyenaraikan beberapa contoh tanaman yang sesuai dibiak secara pembiakan aseks. · Melakukan beberapa kaedah pembiakan aseks. | Lawatan dan pemerhatian ke nurseri. Murid membuat pembiakan : Kompetensi : Modul 02 KLN 03 (Secara Keratan Batang) KLN 04 (Secara Keratan Daun) KLN 05 (Secara Tut) KLN 06 (Secara Cantuman Baji / Sandingan) KLN 07 (Organ Penyimpanan) KLN 08 (Pembahagian Rumpun) |
1.4 Bekas Tanaman dan Medium Penanaman (1 MINGGU) a. Bekas tanaman b. Medium | · Menyenaraikan faktor semasa memilih bekas tanaman · Memilih bekas tanaman mengikut kegunaan. · Menyenaraikan beberapa jenis medium penanaman · Menyatakan fungsi setiap jenis medium. · Menyediakan medium penanaman. · Membuat campuran medium penanaman. | Mempamerkan beberapa jenis dan saiz bekas tanaman.
Murid menyediakan campuran medium. Kompetensi : Modul 03 KLN 09 (Memilih Bekas dan Menyediakan Medium Penanaman) |
1.5 Penanaman dan Penyenggaraan Tanaman (1 MINGGU) a. Prosedur Menanam i. Menanam dalam beg politena ii. Menanam dalam pasu iii. Menanam dalam bekas lain iv. Mengatur dan melabel | · Melakukan penanaman dalam beg politena · Melakukan penanaman dalam pasu · Melakukan penanaman dalam bekas lain · Melakukan pemindahan tanaman. · Menyusun atur tanaman di nurseri · Melabel tanaman | Kompetensi : Modul 03 KLN 10 (Menanam Anak Benih Tanaman Hiasan di dalam Polibeg) KLN 11 (Menanam Anak Benih Tanaman Hiasan di dalam Pasu) |
PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN | ||
CUTI PERTENGAHAN TAHUN | ||
2.4 Pelaksanaan Landskap (2 MINGGU) a. Pembinaan landskap lembut |
§ Menyatakan proses penyediaan tapak penanaman § Menyediakan lubang dan batas penanaman § Menyediakan tanah campuran § Menanam tumbuhan di tapak landskap § Membuat sungkupan dan sokongan kepada tanaman baru. | Murid dibahagikan kepada beberapa kumpulan. Murid menyediakan tapak penanaman. Murid menanam tumbuhan landskap di atas tapak mengikut kumpulan. Kompetensi : Modul 07 KLN 17 (Menanam Tanaman Hiasan) KLN 18 (Menanam Rumput Turf) |
1.5 Penanaman dan Penyenggaraan Tanaman ( (3 MINGGU) b. Penyenggaraan Tanaman i. Penyiraman
ii. Pengawalan cahaya iii. Merumput iv. Pembajaan v. Pemangkasan vi. Pengawalan perosak dan penyakit vii. Pemasuan semula
viii. Penyimpanan rekod nurseri | · Menyatakan cara penyiraman di nurseri · Memasang, menguji dan memastikan sistem pengairan di nurseri berfungsi. · Menyatakan bahan dan peralatan untuk mengawal cahaya di nurseri · Menyatakan tujuan merumput di nurseri · Menyatakan teknik merumput · Menyatakan baja yang digunakan untuk tanaman hiasan · Menyatakan teknik dan kadar pembajaan. · Membaja mengikut keperluan tumbuhan · Menyatakan tujuan pemangkasan tumbuhan dalam bekas · Mengenalpasti alat dan teknik pemangkasan · Memangkas tumbuhan di nurseri. · Mengenal pasti dan menyatakan tanda serangan perosak dan simptom penyakit tumbuhan · Mengawal perosak dan penyakit di nurseri · Mengenal pasti dan menyatakan tumbuhan yang perlu dibuat pemasuan semula · Memasu semula tumbuhan mengikut prosedur · Menyimpan rekod nurseri secara sistematik. | Lawatan ke nurseri. Murid melakukan kerja penoperasian sistem pengairan di nurseri. Mempamerkan bahan yang digunakan untuk membuat teduhan.
Murid merumput di nurseri.
Murid melakukan beberapa teknik pembajaan. Pemangkasan tumbuhan di nurseri.
Memeriksa tumbuhan di nurseri. Mematuhi langkah keselamatan semasa menggunakan racun kimia. Murid melakukan pemasuan semula di nurseri. Murid menyimpan rekod nurseri Kompetensi : Modul 09 KLN 20 (Menyenggara Kawasan Landskap dan Nurseri ) |
3.0 PENGURUSAN DAN KEUSAHAWANAN (2 MINGGU) 3.1 Pengurusan di tempat kerja a. Pengurusan yang baik b. Etika dan budaya kerja c. Peraturan dan undang-undang kerja d. Pemeliharaan alam sekitar dalam industri landskap | § Merancang dan menyediakan jadual kerja § Mengurus perolehan stok § Merekod stok § Menerangkan sebab perlunya mengamalkan etika kerja § Mengamalkan etika dan budaya kerja untuk menghasilkan kerja dan produk yang berkualiti § Menyenaraikan peraturan yang perlu dipatuhi semasa melaksanakan sesuatu kerja atau projek § Menyatakan akta dan undang-undang yang berkaitan dengan pekerja § Menyatakan kesan mengabaikan peraturan dan undang-undang dalam mengurus kerja § Menyatakan akta yang melindungi alam sekitar § Menyenaraikan peranan industri landskap dalam melindungi alam sekitar | Membuat jadual kerja. Berbincang dalam kumpulan mengenai stok untuk projek yang akan dilaksanakan. Memperkenalkan buku inventori atau stok dan cara menyimpan rekod bahan dan kuantiti yang dibeli Latihan merekod stok. Sumbangsaran sebab perlunya mengamalkan etika kerja. Menilai amalan etika dan budaya kerja rakan semasa melaksanakan projek. Mengadakan perbincangan mengenai peraturan yang perlu dipatuhi. Perbincangan mengenai akta dan undang-undang. Contoh Akta Pekerja 1955, Akta Kumpulan Wang Simpanan Pekerja 1991 dan Akta Keselamatan Sosial Pekerja 1969. Mengumpul maklumat dari pelbagai sumber mengenai kesan pengabaian peraturan kerja. Contoh peraturan keselamatan di tempat kerja yang diabaikan boleh mengakibatkan kemalangan dan kerugian Ceramah atau perbincangan mengenai akta yang melindungi alam sekitar dan peranan industri landskap dalam melindungi alam sekitar |
3.2 Keusahawanan (3 MINGGU) a. Kemahiran berkomunikasi b. Kemahiran membuat keputusan
c. Rancangan perniagaan
d. Agensi yang membantu usahawan. e. Pemasaran
f. Peluang kerjaya di bidang landskap dan nurseri. | § Menyatakan maksud komunikasi § Mengamalkan komunikasi yang jelas, tepat dan bertatasusila. § Menerangkan kepentingan menjalin perhubungan dengan orang lain § Mengenal pasti dan menyatakan tujuan menyediakan rancangan perniagaan § Menyediakan rancangan perniagaan yang mudah § Mengenal pasti dan menyatakan agensi yang terlibat dalam membantu usahawan § Menyatakan fungsi dan peranan agensi yang berkaitan § Memasarkan produk yang dihasilkan
§ Mengenal pasti peluang kerjaya di bidang landskap dan nurseri | Contoh aktiviti seperti simulasi, main peranan dan menonton video mengenai cara berkomunikasi yang berkesan.
Menjalin perhubungan antara rakan untuk melaksanakan satu projek usahasama. Aktiviti sumbangsaran, main peranan dan perbincangan Membuat rancangan perniagaan mudah
Membuat rujukan mengenai agensi yang berkenaan seperti bank dan jabatan kerajaan yang berkaitan Memasarkan produk yang dihasilkan dalam projek. Ceramah kerjaya oleh kaunselor sekolah Merujuk daftar kerjaya dalam ‘Piawaian Penjelasan Pekerjaan Malaysia’ Murid menyenaraikan kerjaya yanag terdapat di sekeliling tempat tinggal mereka dalam skop landskap dan nurseri. Kompetensi : Modul 10 KLN 21 (Melaksanakan Rancangan Perniagaan) |
UJIAN BULANAN 02 | ||
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL KEDUA | ||
2.4 PELAKSANAAN LANDSKAP KEJUR (6 MINGGU) b. Pembinaan landskap kejur | § Mengenal pasti alatan dan bahan pembinaan landskap kejur § Menghasilkan beberapa lakaran projek simen ferro § Menghasilkan projek simen ferro mengikut lakaran | Murid membuat beberapa lakaran projek Murid membina struktur simen ferro secara kumpulan seperti kerusi, meja, cendawan, batu, tong sampah dan kola mini. Kompetensi : Modul 08 KLN 19 (Membina Simen Ferro |
PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN | ||
ULANGKAJI PELAJARAN | ||
CUTI AKHIR TAHUN |
HURAIAN SUKATAN PELAJARAN
SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN JENJAROM
MATA PELAJARAN: LANDSKAP DAN NURSERI
TINGKATAN : 4
TAJUK / MODUL | HASIL PEMBELAJARAN / OBJEKTIF | AKTIVITI /KOMPETENSI (KLN) | |
PENGENALAN (1 MINGGU) 1. Orientasi mata pelajaran L&N a. Huraian sukatan pelajaran | · Memahami isi kandungan huraian sukatan pelajaran. | Memberi penerangan isi huraian sukatan pelajaran. | |
1.0 NURSERI (2 MINGGU) 1.1 Pengenalan a. Jenis nurseri b. Struktur dalam nurseri c. Faktor penting dalam pembinaan rumah tumbuhan | · Menyatakan jenis perusahaan nurseri · Menyenaraikan struktur dalam nurseri · Menyenaraikan faktor penting dalam pembinaan rumah tumbuhan | Lawatan ke nurseri tumbuhan dan bengkel yang berhampiran. | |
1.6 Penubuhan nurseri (1 MINGGU) a. Pembinaan nurseri i. Pemilihan tapak ii. Susun atur struktur b. Penyenggaraan nurseri |
· Menyenaraikan faktor yang perlu dipertimbangkan semasa pemilihan tapak nurseri. · Menyatakan struktur asas yang ada dalam sesebuah nurseri. · Menyatakan ciri dan fungsi struktur asas. · Menyatakan akitiviti penyenggaraan di nurseri . · Menyenaraikan peralatan untuk kerja penyenggaraan. · Menyenggara kawasan nurseri. |
Murid melakukan kerja penyenggaraan di kawasan nurseri. | |
1.2 Tumbuhan Landskap (1 MINGGU) * Pengkelasan tumbuhan hiasan dan landskap | · Menyatakan pengelasan tumbuhan hiasan dan landskap · Menyenaraikan beberapa contoh tumbuhan landskap · Menyatakan ciri beberapa kumpulan tumbuhan landskap · Menyatakan fungsi tumbuhan landskap | Membuat buku skrap mengenai Tumbuhan Hiasan dan landskap. Lawatan ke tapak nurseri yang berhampiran. | |
1.3 Pembiakan Tumbuhan (3 MINGGU) a. Pembiakan seks. I. Pengenalan II. Rawatan dan penyimpanan biji benih. III. Menguji kebernasan biji benih
IV. Menyemai dan mencambahkan biji benih V. Pemindahan anak benih |
· Menerangkan maksud pembiakan seks. · Menyatakan kelebihan dan kekurangan pembiakan seks. · Menyatakan faktor pemilihan biji benih. · Mengenalpasti dan menyatakan bahan kimia yang digunakan. · Melakukan rawatan dan penyimpanan biji benih. · Menyatakan teknik menguji kebernasan biji benih. · Menguji peratusan percambahan biji benih
· Melakukan penyemaian dan percambahan biji benih halus dan besar mengikut prosedur. · Menyediakan media dan bekas semaian. · Menyatakan tujuan pemindahan anak benih dilakukan. · Melakukan pemindahan anak benih. | Mempamerkan beberapa sampel benih tumbuhan hiasan. Mempamerkan beberapa contoh bahan kimia untuk rawatan biji benih. Murid melakukan rawatan dan penyimpanan biji benih. Murid menguji kebernasan biji benih dan peratusan percambahan.
Murid melakukan penyemaian dan mencambahkan biji benih halus dan besar secara individu. Murid melakukan penjagaan selepas penyemaian. Murid melakukan pemindahan anak benih. Kompetensi : Modul 01 KLN 01 (Biji Benih Halus) KLN 02 (Biji Benih Kasar) | |
UJIAN BULANAN 01 | |||
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1 | |||
1.3 Pembiakan Tumbuhan (5 MINGGU) b. Pembiakan aseks. | · Menerangkan maksud pembiakan aseks · Menyatakan kelebihan dan kekurangan pembiakan aseks · Menyenaraikan beberapa contoh tanaman yang sesuai dibiak secara pembiakan aseks. · Melakukan beberapa kaedah pembiakan aseks. | Lawatan dan pemerhatian ke nurseri. Murid membuat pembiakan : Kompetensi : Modul 02 KLN 03 (Secara Keratan Batang) KLN 04 (Secara Keratan Daun) KLN 05 (Secara Tut) KLN 06 (Secara Cantuman Baji / Sandingan) KLN 07 (Organ Penyimpanan) KLN 08 (Pembahagian Rumpun) | |
1.4 Bekas Tanaman dan Medium Penanaman (1 MINGGU) a. Bekas tanaman b. Medium | · Menyenaraikan faktor semasa memilih bekas tanaman · Memilih bekas tanaman mengikut kegunaan. · Menyenaraikan beberapa jenis medium penanaman · Menyatakan fungsi setiap jenis medium. · Menyediakan medium penanaman. · Membuat campuran medium penanaman. | Mempamerkan beberapa jenis dan saiz bekas tanaman.
Murid menyediakan campuran medium. Kompetensi : Modul 03 KLN 09 (Memilih Bekas dan Menyediakan Medium Penanaman) | |
1.5 Penanaman dan Penyenggaraan Tanaman (1 MINGGU) a. Prosedur Menanam i. Menanam dalam beg politena ii. Menanam dalam pasu iii. Menanam dalam bekas lain iv. Mengatur dan melabel | · Melakukan penanaman dalam beg politena · Melakukan penanaman dalam pasu · Melakukan penanaman dalam bekas lain · Melakukan pemindahan tanaman. · Menyusun atur tanaman di nurseri · Melabel tanaman | Kompetensi : Modul 03 KLN 10 (Menanam Anak Benih Tanaman Hiasan di dalam Polibeg) KLN 11 (Menanam Anak Benih Tanaman Hiasan di dalam Pasu) | |
PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN | |||
CUTI PERTENGAHAN TAHUN | |||
2.4 Pelaksanaan Landskap (2 MINGGU) a. Pembinaan landskap lembut |
§ Menyatakan proses penyediaan tapak penanaman § Menyediakan lubang dan batas penanaman § Menyediakan tanah campuran § Menanam tumbuhan di tapak landskap § Membuat sungkupan dan sokongan kepada tanaman baru. | Murid dibahagikan kepada beberapa kumpulan. Murid menyediakan tapak penanaman. Murid menanam tumbuhan landskap di atas tapak mengikut kumpulan. Kompetensi : Modul 07 KLN 17 (Menanam Tanaman Hiasan) KLN 18 (Menanam Rumput Turf) | |
1.5 Penanaman dan Penyenggaraan Tanaman ( (3 MINGGU) b. Penyenggaraan Tanaman i. Penyiraman
ii. Pengawalan cahaya iii. Merumput iv. Pembajaan v. Pemangkasan vi. Pengawalan perosak dan penyakit vii. Pemasuan semula
viii. Penyimpanan rekod nurseri | · Menyatakan cara penyiraman di nurseri · Memasang, menguji dan memastikan sistem pengairan di nurseri berfungsi. · Menyatakan bahan dan peralatan untuk mengawal cahaya di nurseri · Menyatakan tujuan merumput di nurseri · Menyatakan teknik merumput · Menyatakan baja yang digunakan untuk tanaman hiasan · Menyatakan teknik dan kadar pembajaan. · Membaja mengikut keperluan tumbuhan · Menyatakan tujuan pemangkasan tumbuhan dalam bekas · Mengenalpasti alat dan teknik pemangkasan · Memangkas tumbuhan di nurseri. · Mengenal pasti dan menyatakan tanda serangan perosak dan simptom penyakit tumbuhan · Mengawal perosak dan penyakit di nurseri · Mengenal pasti dan menyatakan tumbuhan yang perlu dibuat pemasuan semula · Memasu semula tumbuhan mengikut prosedur · Menyimpan rekod nurseri secara sistematik. | Lawatan ke nurseri. Murid melakukan kerja penoperasian sistem pengairan di nurseri. Mempamerkan bahan yang digunakan untuk membuat teduhan.
Murid merumput di nurseri.
Murid melakukan beberapa teknik pembajaan. Pemangkasan tumbuhan di nurseri.
Memeriksa tumbuhan di nurseri. Mematuhi langkah keselamatan semasa menggunakan racun kimia. Murid melakukan pemasuan semula di nurseri. Murid menyimpan rekod nurseri Kompetensi : Modul 09 KLN 20 (Menyenggara Kawasan Landskap dan Nurseri ) | |
3.0 PENGURUSAN DAN KEUSAHAWANAN (2 MINGGU) 3.1 Pengurusan di tempat kerja a. Pengurusan yang baik b. Etika dan budaya kerja c. Peraturan dan undang-undang kerja d. Pemeliharaan alam sekitar dalam industri landskap | § Merancang dan menyediakan jadual kerja § Mengurus perolehan stok § Merekod stok § Menerangkan sebab perlunya mengamalkan etika kerja § Mengamalkan etika dan budaya kerja untuk menghasilkan kerja dan produk yang berkualiti § Menyenaraikan peraturan yang perlu dipatuhi semasa melaksanakan sesuatu kerja atau projek § Menyatakan akta dan undang-undang yang berkaitan dengan pekerja § Menyatakan kesan mengabaikan peraturan dan undang-undang dalam mengurus kerja § Menyatakan akta yang melindungi alam sekitar § Menyenaraikan peranan industri landskap dalam melindungi alam sekitar | Membuat jadual kerja. Berbincang dalam kumpulan mengenai stok untuk projek yang akan dilaksanakan. Memperkenalkan buku inventori atau stok dan cara menyimpan rekod bahan dan kuantiti yang dibeli Latihan merekod stok. Sumbangsaran sebab perlunya mengamalkan etika kerja. Menilai amalan etika dan budaya kerja rakan semasa melaksanakan projek. Mengadakan perbincangan mengenai peraturan yang perlu dipatuhi. Perbincangan mengenai akta dan undang-undang. Contoh Akta Pekerja 1955, Akta Kumpulan Wang Simpanan Pekerja 1991 dan Akta Keselamatan Sosial Pekerja 1969. Mengumpul maklumat dari pelbagai sumber mengenai kesan pengabaian peraturan kerja. Contoh peraturan keselamatan di tempat kerja yang diabaikan boleh mengakibatkan kemalangan dan kerugian Ceramah atau perbincangan mengenai akta yang melindungi alam sekitar dan peranan industri landskap dalam melindungi alam sekitar | |
3.2 Keusahawanan (3 MINGGU) a. Kemahiran berkomunikasi b. Kemahiran membuat keputusan
c. Rancangan perniagaan
d. Agensi yang membantu usahawan. e. Pemasaran
f. Peluang kerjaya di bidang landskap dan nurseri. | § Menyatakan maksud komunikasi § Mengamalkan komunikasi yang jelas, tepat dan bertatasusila. § Menerangkan kepentingan menjalin perhubungan dengan orang lain § Mengenal pasti dan menyatakan tujuan menyediakan rancangan perniagaan § Menyediakan rancangan perniagaan yang mudah § Mengenal pasti dan menyatakan agensi yang terlibat dalam membantu usahawan § Menyatakan fungsi dan peranan agensi yang berkaitan § Memasarkan produk yang dihasilkan
§ Mengenal pasti peluang kerjaya di bidang landskap dan nurseri | Contoh aktiviti seperti simulasi, main peranan dan menonton video mengenai cara berkomunikasi yang berkesan.
Menjalin perhubungan antara rakan untuk melaksanakan satu projek usahasama. Aktiviti sumbangsaran, main peranan dan perbincangan Membuat rancangan perniagaan mudah
Membuat rujukan mengenai agensi yang berkenaan seperti bank dan jabatan kerajaan yang berkaitan Memasarkan produk yang dihasilkan dalam projek. Ceramah kerjaya oleh kaunselor sekolah Merujuk daftar kerjaya dalam ‘Piawaian Penjelasan Pekerjaan Malaysia’ Murid menyenaraikan kerjaya yanag terdapat di sekeliling tempat tinggal mereka dalam skop landskap dan nurseri. Kompetensi : Modul 10 KLN 21 (Melaksanakan Rancangan Perniagaan) | |
UJIAN BULANAN 02 | |||
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL KEDUA | |||
2.4 PELAKSANAAN LANDSKAP KEJUR (6 MINGGU) b. Pembinaan landskap kejur | § Mengenal pasti alatan dan bahan pembinaan landskap kejur § Menghasilkan beberapa lakaran projek simen ferro § Menghasilkan projek simen ferro mengikut lakaran | Murid membuat beberapa lakaran projek Murid membina struktur simen ferro secara kumpulan seperti kerusi, meja, cendawan, batu, tong sampah dan kola mini. Kompetensi : Modul 08 KLN 19 (Membina Simen Ferro | |
PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN | |||
ULANGKAJI PELAJARAN | |||
CUTI AKHIR TAHUN |
0 comments:
Post a Comment